Chaire internationale de philosophie contemporaine de Paris 8. María del Rosario Acosta López (PR. Université de Californie à Riverside) : Grammaires de l’écoute. Sur la mémoire après le trauma. 10 mars-12 mai 2021

Chaire internationale de philosophie contemporaine de l’Université Paris 8
Séminaires 2020-2021 (en anglais)

 

María del Rosario Acosta López
PR, Département d’études hispaniques, Université de Californie à Riverside
PR, Departement of Hispanic Studies, University of California, Riverside

Grammars of Listening : On Memory After Trauma
Mercredis 16h00-18h00. 8 séances : 10 Mars - 12 Mai 2021 (pause les 28 Avril et 5 Mai)
Wed. 4:00-6:00 pm. 8 sessions : March 10 - May 12 2021 (break on April 28 and May 5)
 

La dernière séance du séminaire prévue le 12 mai est remplacée par une séance commune des deux séminaires donnés par María del Rosario Acosta López à venir en juin.
The last sessions of the seminar planed on May 12th is replaced by a joint session of the two seminars given by María del Rosario Acosta López to come in June.

 
 
Site Internet du séminaire / Seminar’s Website
https://grammarsoflistening.wordpress.com
 
Juan Manuel Echavarría,“Silencio rojo” (2012)
 
Visioconférence des séances / Sessions Visioconference
Rejoindre la réunion Zoom / Join Zoom Meeting
ID de réunion / Meeting ID  : 988 3917 1696
Mot de passe / Passcode : PHILO
 
 
 
Clemencia Echeverri, "Duelos" (2019)
 
Visite de Clemencia Echeverri, lors de la 7ème séance le 21 Avril 2021
Visit of Clemencia Echeverri, at the 7th session on April 21 2021
Site Internet de l’artiste / Website of the artist
 
 
Présentation :
 
Ce séminaire s’interroge sur les types de "grammaires" qu’il faudrait inaugurer pour rendre audible ce qui, autrement, reste inaudible et inouï, conséquence de ce que nous analyserons comme des "formes traumatisantes de violence" - dans leur capacité à silencier, à effacer, à cacher et à nier leurs propres effets bouleversants. Par "grammaires", nous entendons les cadres de sens au sens large - qui prennent ici tout leur sens en termes de sens et de signification, conceptuelle et autre. Par conséquent, s’interroger sur ces grammaires, c’est se demander comment redistribuer radicalement le sens afin de subvertir les cadres qui décident à l’avance de ce qui "mérite" d’être audible, mémorisable, critiquable - ou non. En espagnol, je les appelle "gramáticas de lo inaudito", car le mot "inaudito" désigne à la fois ce qui n’a pas été entendu et ce qui est inouï, c’est-à-dire ce qui n’a pas (encore) été rendu audible et ce qui est éthiquement inacceptable. Le séminaire retracera le lien étroit entre les deux : c’est précisément parce que la violence traumatique inaugure des formes de dommages sans précédent - des formes de dommages absolument inouïes et qui défient donc notre imagination éthique de manière radicale - que nous ne disposons pas encore des grammaires pour les aborder correctement et les rendre audibles, encore moins intelligibles ou même crédibles. Nous aborderons le sujet en nous interrogeant d’abord sur le "traumatisme" d’un point de vue philosophique, en nous interrogeant sur le type de défis qu’il pose à nos conceptions de l’expérience, pour ensuite nous interroger sur les conditions de possibilité de sa représentation, de sa mémorisation et de son indexation historique - c’est-à-dire sur les conditions de possibilité d’une forme d’écoute plus radicale. L’art jouera un rôle essentiel dans ce contexte, et nous étudierons comment les œuvres d’art résistent à l’oubli et inaugurent des grammaires qui rendent audible ce qui a été rendu inaudito (nous apporterons des exemples d’Amérique latine, dans des contextes de violence politique où nous trouvons des formes radicales de silence et d’effacement).
 
Pour les mises à jour des sessions du séminaire, les annonces et les forums de discussion après le séminaire, consultez le site https://grammarsoflistening.wordpress.com/.
Toutes les lectures seront téléchargées en ligne sur un google drive. Pour y accéder et vous inscrire à la liste de diffusion du séminaire, veuillez envoyer votre nom, votre affiliation institutionnelle (le cas échéant) et une brève description de vos intérêts à acostaparisviiiseminars@gmail.com.
 
 
This seminar inquires into the kinds of “grammars” that would need to be inaugurated in order to render audible what otherwise remains unheard and unheard-of as a consequence of what we will analyze as “traumatic forms of violence” – in their capacity to silence, erase, hide and deny their own shattering effects. By “grammars” we will understand frameworks of sense broadly speaking – taking sense here both in terms of the sensible as well as in terms of meaning, conceptual and otherwise. Accordingly, to ask about these grammars is to ask how to radically redistribute sense in order to subvert the frameworks that decide in advance what “deserves” to be audible, memorable, grievable—or not. In Spanish I call them “gramáticas de lo inaudito,” since the word “inaudito” points both to the unheard and the unheard-of, namely, what hasn’t (yet) been rendered audible and what is ethically unacceptable. The seminar will trace the close connection between the two : it is precisely because traumatic violence inaugurates unprecedented forms of harm – forms of harm absolutely unheard of and which thus challenge our ethical imagination in radical ways – that we do not yet have the grammars to approach them properly and make them audible, much less intelligible or even believable. We will approach the subject by asking first about “trauma” from a philosophical perspective, inquiring into the kind of challenges it poses to our conceptions of experience, in order then to move into questions around the possibilities of its representation, memorialization and historical indexation – that is, into the conditions of possibility of more radical form of listening. Art will play an essential role in this context, and we will study ways in which works of art resist oblivion and inaugurate grammars that make audible what has been rendered inaudito (we will bring in examples from Latin America, in contexts of political violence where we find radical forms of silencing and erasure).
 

For updates on the seminar sessions, announcements, and discussion forums after the seminar, refer to https://grammarsoflistening.wordpress.com/.
All the readings will be uploaded online in a google drive. To access the drive and subscribe to the seminar’s email list please send your name, institutional affiliation (if any) and short description of your interests to acostaparisviiiseminars@gmail.com.

 

Lectures/séances / Readings/sessions :

Session 1 (March 10) : From Aesthetics as Critique to Grammars of Listening : On Reconfiguring Sensibility as a Political Task (introduction to both seminars)

Session 2 (March 17) : Trauma and the Breakdown of all Grammar
Main reading : Freud, S. “Beyond the Pleasure Principle,” in The Standard Edition of the Works of Sigmund Freud, vol. 18 (London : Hogarth, 1953), sections I-IV, pp. 7-33. Recommended : Caruth, C. Unclaimed Experience : Trauma, Narrative and History (Baltimore : John Hopkins University Press, 1996), Introduction and Conclusions ; Caruth, C. Literature in the Ashes of History (Baltimore : John Hopkins University Press, 2013), Chapter 1. Other : Berlant, L. Cruel Optimism (Durham, NC : Duke University Press, 2011), Chapter 2 ; LaCapra, D. “Traumatropisms”. History and its Limits. Human, Animal, Violence (Ithaca : Cornell University Press, 2009), 59- 89 ; Pérez, J.D. “Hacia una (re)vocalización del trauma : una crítica a Caruth desde la ética de la escucha,” Perífrasis 9:18 (2018) : 117-133 ; Rottenberg, E. “Freud’s Other Legacy”, Parrhesia 21 (2014) : 13-22.

Session 3 (March 24) : Storytelling and Grammars of Silence
Main reading : Benjamin, W. “The Storyteller”, Illuminations : Essays and Reflections (NY : Schocken, 1969) : 83- 110. Recommended : Oyarzún, P., “Narration and Justice,” in Doing justice : Three essays on Walter Benjamin (Polity Press, 2020), 75-107 ; Wynter, S. “Novel and History, Plot and Plantation,” Savacou, no. 5 (June 1971) : 95-102. Other : Castillejo-Cuellar, A. “La localización del daño : Etnografía, espacio y confesión en el escenario transicional colombiano,” Horizontes Antropológicos 20:42 (2014) : 213-236, Acosta López, M.R. “La narración y la memoria de lo inolvidable. Un comentario al ensayo “El narrador” de Walter Benjamin,” in Andrade, M. (ed.), Walter Benjamin, aquí y ahora (Bogotá : Universidad de los Andes, 2018), 175-196.

Session 4 (March 31) : Grammars of Listening and the Task of Imagination
Main readings : Arendt H. Origins of Totalitarianism, Chapter 12 and 13 (Harcourt, 1973) : 389-480 ; Arendt, H. “Understanding and Politics”. Essays in Understanding (Schocken : New York, 2004), 307-327. Recommended : Sharpe, C. In the Wake (Duke University Press, 2016), Chapters 1 and 4 ; Acosta López, M.R. “Totalitarianism as Structural Violence : Towards New Grammars of Listening,” in O’Byrne, A. and Shuster, M. Logics of Genocide : The Structures ofViolence and the Contemporary World (London/NY : Routledge, 2020) : 173-186.

Session 5 (April 7) : On Political Violence and the Colonization of Listening
Main readings : Cavarero, A. “The Vocal Body,” Qui parle, 21(1) (2012) : 71-83 ; Cavarero, A. Horrorism : Naming Contemporary Violence (NY : Columbia UP, 2009) (selections TBA) ; Dorfman, A. Death and the Maiden (New York : Penguin Books, 1991). Recommended : Cavarero, A. Relating Narratives. Storytelling and Selfhood (NY : Routledge, 2000) (selection TBA) ; Fanon, Franz Black Skin, White Masks, trans. Richard Philcox (New York : Grove Press, 2008, Chapter 5 ; Vallega, A. “Displacements—Beyond the Coloniality of Images”, Research in Phenomenology 41 (2011) 206–227 Other : Acosta López, M.R. “Perder la voz propia : de una fenomenología feminista de la voz a una aproximación a la violencia política desde la escucha,” commisioned for Luciana Cadahia and Ana Carrasco Conde, Fuera de sí mismas. Motivos para dislocarse (Madrid, Herder, 2020) : 121-156.

Session 6 (April 14) : Listening to the Erasures of History
Main readings : García Márquez, G. One Hundred Years of Solitude (selected fragment). Recommended : Acosta López, M.R. “One Hundred Years of Forgotteness : Aesth-Ethics of Memory in Latin America,” Philosophical Readings, Special Issue on Philosophy in Colombia, XI:3 (2019) 163-17. Other : Acosta López, M.R. “La Resistencia de lo inarchivable : del mito a la historia en Musa Paradisíaca de José Alejandro Restrepo,” in Dialogo : a Journal for Latin American Studies 22:2 (2019) 35-48 ; Caruth, C. Literature in the Ashes of History (Baltimore : John Hopkins University Press, 2013), Chapter 5 ; Mendoza, A and Thomas, T. “Literary and Visual Rememory at the 90th Anniversary of the Banana Massacre in Colombia” (cf. https://zapruderworld.org/volume-5/literary-and-visual-rememory-at-the-90th-anniversary-of-the-banana-massacre-in-colombia/) ; Uribe, A. “¿Pueden los hechos históricos resistirse a la mendacidad ? Sobre la matanza de las bananeras,” Revista Co-herencia 7:13 (2010), 43-67.

Session 7 (April 21) : The Sound of Disappearance
With the presence and intervention of Clemencia Echeverri, artist.
For this session and in preparation for Clemencia Echeverri’s visit to class, please have a look at her work Duelos (available here), as well as Professor Acosta’s interview with her (available with English subtitles here).

Main readings : J.D. Pérez, “Sonorous Rubble, Mourning Affect,” in Echeverri, C. Duelos (Museo Nacional y Ministerio de Cultura, 2019) 66-79 ; Acosta López, M.R. “Art as Resistance to Erasure : on Fragmentos by Doris Salcedo and Duelos by Clemencia Echeverri”, in Lina Britto and Ricardo López-Pedreros, Colombia Revisited (2 vols) (NY : Routledge, forthcoming). Recommended : Chirolla, G. “The Politics of the Scream in a Threnody,” in Zepke, S. and Sullivan, S. (eds.) Deleuze and Contemporary Art (Edinburgh University Press, 2010), 15-33 ; Uribe, M.V. “Against Violence and Oblivion : The Case of Colombia’s Disappeared,” in Polit Dueñas, G. and Rueda, G. (eds.) Meanings of Violence in Contemporary Latin America (Palgrave) : 38-52 Other : Bargu, B. “Sovereignty as Erasure. Rethinking Enforced Disappearances,” Qui Parle : Critical Humanities and Social Sciences 23 : 1 (2014) : 35-75.
NOTE : this session could be moved to the last session and session 8 would become the 7th. Follow announcements in the worldpress blog for an update later during the semester.

Session 8 (May 12) : Decolonizing Grammars, Decolonizing Memory
Encina, P. Hamaca Paraguaya (film). Recommended : Acosta López, M.R. “Hamaca Paraguaya de Paz Encina (notas sobre la resistencia de la memoria)” ; N. Brizuela, “A Sense of Place : Paz Encina’s Radical Poetics”, Film Quarterly 70 : 4 (2017) 49-64 Other : Acosta López, M.R. “Gramáticas de lo inaudito as Decolonial Grammars : Notes for a Decolonization of Memory,” in Alejandro Vallega (ed.) Philosophy and Liberation in Latin America, a Primary Source Reader (London : Bloomsbury, forthcoming) ; S. Rivera Cusicanqui, “Palabras mágicas : reflexiones sobre la crisis presente” y “Oralidad, mirada y memoria del cuerpo en los Andes”, Un mundo ch’ixi es posible (Buenos Aires : Tinta limón, 2018) 93-134 ; Rocío Zambrana, “Vida póstuma” https://www.80grados.net/vida-postuma/

 
Lectures principales / Main readings  :
Acosta López, M.R. “Gramáticas de lo inaudito as Decolonial Grammars : Notes for a Decolonization of Memory,” in Alejandro Vallega (ed.) Philosophy and Liberation in Latin America, a Primary Source Reader (London : Bloomsbury, forthcoming).
Freud, S. “Beyond the Pleasure Principle,” in The Standard Edition of the Works of Sigmund Freud, vol. 18 (London : Hogarth, 1953).
Benjamin, W. “The Storyteller”, Illuminations : Essays and Reflections (NY : Schocken, 1969) : 83- 110.
Hannah Arendt, Origins of Totalitarianism, Chapter 12 and 13 (Harcourt, 1973) : 389-480.
Cavarero, A. Relating Narratives. Storytelling and Selfhood (NY : Routledge, 2000), “The Vocal Body,” Qui parle, 21(1) (2012) : 71-83 and Horrorism : Naming Contemporary Violence (NY : Columbia UP, 2009) (selections).
Dorfman, A. Death and the Maiden (New York : Penguin Books, 1991) [“Being Robbed of One’s Voice : On Listening and Political Violence in Adriana Cavarero” in Political Bodies : Writings on Adriana Cavarero’s Political Thought, P. Landerreche Cardillo and R. Silverbloom eds. (Albany : SUNY Press, forthcoming).]
Llosa, C. La teta asustada (film) [Theidon, K. “The milk of sorrow,” Canadian Women Studies, 27:1 (2019) : 8-16.]
García Márquez, G. One Hundred Years of Solitude (selected fragment) [Acosta López, M.R. “One Hundred Years of Forgotteness : Aesth-Ethics of Memory in Latin America,” Philosophical Readings, Special Issue on Philosophy in Colombia, XI:3 (2019) 163-171.]
Acosta López, M.R. “Art as Resistance to Erasure : on Fragmentos by Doris Salcedo and Duelos by Clemencia Echeverri”, in Lina Britto and Ricardo López-Pedreros, Colombia Revisited (2 vols) (NY : Routledge, forthcoming).
Encina, P. Hamaca Paraguaya (film) [Acosta López, M.R. “Hamaca Paraguaya de Paz Encina (notas sobre la resistencia de la memoria)”.]
 
 
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Grammars of Listening (Syllabus)